Meld je aan
"*" geeft vereiste velden aan
Wat heb je allemaal nodig om te starten?
1. Welke SBI code?
Voordat je mag starten als zzp’er in de zorg, moet je met de juiste sector code ingeschreven staan binnen het register van Kamer van Koophandel (KvK). Deze ‘SBI-code’ moet passen bij jouw werk binnen de sector zorg en welzijn. Sta je niet met de juiste SBI-code ingeschreven, dan kom je niet in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa) terecht.
2. Schrijf je in bij de KvK
Nu je weet welke SBI code je nodig hebt, ben je voorbereid op jouw inschrijving bij de KvK. Na jouw inschrijving bij de KvK kom je vrijwel direct en automatisch terecht in het LRZa. De meeste zzp’ers in de zorg schrijven zich in als eenmanszaak. Bij deze rechtsvorm ben je privé aansprakelijk. Dit brengt risico’s met zich mee.
3. Check het Zorgaanbiedersportaal
Nu je ingeschreven bent bij de KvK sta je in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa). Dit is een openbaar register waarin alle zorgaanbieders geregistreerd staan. Vind je jezelf niet terug in het LRZa? Je kunt er eenvoudig voor zorgen dat je alsnog in het Zorgaanbiedersportaal komt te staan.
4. Start een basis administratie
Je bent verplicht een basis administratie bij te houden als zzp’er. In een basis administratie hoort:
- een rittenadministratie
- een urenverantwoording
- een overzicht van inkomsten en uitgaven
- een factuur die aan de regels voldoet
Je basis administratie is ook handig voor je belasting aangifte. Zakelijke kosten zijn aftrekbaar als je ze kunt verantwoorden.
5. Voldoe aan de Wtza meldplicht
Als zzp’er in de zorg word je gezien als zorgaanbieder. Sinds 1 januari 2022 moeten nieuwe zorgaanbieders zich verplicht melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dit wordt de Wtza meldplicht genoemd. Om je aan te kunnen melden heb je eHerkenningnodig. Dit is een soort digiD voor bedrijven. Na het inloggen via eHerkenning moet je een vragenlijst invullen over jouw activiteiten. Dit kun je alleen persoonlijk doen. Als je je niet aanmeldt voordat je start kun je een hoge boete krijgen. Ben je vóór 1 januari 2022 gestart? Dan geldt de meldplicht niet voor jou.
6. Zorg voor een klachtenregeling
Als zzp’er in de zorg moet je een klachtenregeling hebben. Dit is verplicht volgens de Wkkgz en de Jeugdwet. Een client moet eenvoudig en laagdrempelig een klacht kunnen indienen. Deze klacht moet vervolgens professioneel worden afgehandeld. Met een abonnement voldoe je direct aan de wettelijke eis van aansluiting op een klachtenportaal en erkende Geschilleninstantie.
7. Regel een kwaliteitssysteem
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) controlleert of zorgaanbieders goede en veilige zorg bieden. Als zzp’er in de zorg word je gezien als zorgaanbieder. Met een kwaliteitssysteem toon je aan dat je goede en veilige zorg aanbiedt. Het werken met een kwaliteitssysteem is verplicht voor zorgaanbieders. Je kunt dit zelf organiseren en je kunt je ook abonneren op een basis kwaliteitssysteem. Wil je alles weten? Volg ons gratis webinar over kwaliteitssystemen.
8. Regel een Verklaring Omtrent Gedrag
Wanneer kan er om een VOG gevraagd worden?
- Je schrijft je in bij een bemiddelaar
- Je bent werkzaam binnen de Wlz
- Je werkgever of opdrachtgever vraagt om een VOG
Wil je een VOG die je bij alle organisaties kunt gebruiken? Doe dan een aanvraag via een neutrale partijl. Ben je aangesloten bij ZZP-erindezorg.nl? Dan helpen zij jou met je VOG aanvraag.
9. Beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Als zzp’er in de zorg werk je voor eigen rekening en risico. Heb je een eenmanszaak? Dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schade die je aanricht. Die schade kan op twee manieren ontstaan, namelijk via jouw bedrijf of bij de uitoefening van jouw beroep als zorgprofessional. Je kunt je verzekeren tegen bedrijfs en beroepsaansprakelijkheid als zzp’er in de zorg, via een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) en beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV).
10. Open een zakelijke bankrekening
Een zakelijke bankrekening openen is niet verplicht, maar het is wel heel handig. Zakelijke en privé uitgaven scheiden zorgt voor overzicht en duidelijkheid. Mocht je besluiten een boekhouder in de arm te nemen, dan heeft deze met een zakelijke rekening geen inzage in jouw privé uitgaven.